Kesäkuun teemana suoratoistopalveluiden turvallinen käyttö

Suoratoistopalveluja, jotka tarjoavat kuluttajien katsottavaksi esimerkiksi elokuvia, sarjoja ja urheilua, on useita erilaisia ja niiden käyttö on korona-aikana ollut kasvussa. Koska suoratoistopalvelut ovat suosittuja, niiden rinnalle on Euroopassa ilmestynyt myös huijaussivustoja tai laitonta sisältöä tarjoavia sivustoja. Toisinaan huijauspalveluiden tunnistaminen voi olla vaikeaa. Euroopan kuluttajakeskuksen Itävallan toimipiste on koostanut eurooppalaiskuluttajille tietopaketin suoratoistopalveluista ja niihin liittyvistä huijauksista ja antaa myös vinkkejä suoratoistopalveluiden turvalliseen käyttämiseen.

Streaming- eli suoratoistopalveluiden käyttäminen on nykyään yleistä ja alalla onkin useita suuria, tunnettuja toimijoita. Huijaussivustot saattavat kopioida laillisten alustojen käyttöliittymiä. Laillisia suoratoistosivustoja rahoitetaan mainonta-, vuokra- ja tilausmalleilla, kun taas laittomat palvelut myyvät laittomasti ladattavia elokuvia ja sarjoja, houkuttelevat kuluttajia feikkitilauksilla ja kalastelevat kuluttajien henkilötietoja.

Suoratoistohuijaussivustoille saatetaan esimerkiksi luoda epäilyksiä herättämätön etusivu, jolla on kuvia tai esittelyfilmejä houkuttelevasta mediasisällöstä, jota pääsee käyttämään lyhyen ilmaisen kokeilujakson ajaksi. Kun olet rekisteröitynyt, huomaat, ettet kuitenkaan pysty käyttämään luvattua sisältöä. Koska et maksanut mitään, voit ajatella, että mitään vahinkoa ei tapahtunut, ja luultavasti et ajattele enää koko asiaa. Toisinaan taas pääset kokeilemaan palvelua ilmaiseksi tietyn ajan, mutta muutamaa päivää myöhemmin saatat saada useiden satojen eurojen laskun vuositilauksesta. Siinä ilmoitetaan, että ilmainen kokeilujakso muuttuu automaattisesti vuositilaukseksi, kun muutaman päivän kokeilu on loppunut.

Toinen huijareiden tulonlähde on mainonta. Ruudulle voi avautua aggressiivisia ponnahdusmainoksia. Ne näyttävät usein epäilyttävää sisältöä ja on ohjelmoitu hankalasti eroon päästäviksi.

Vinkkejä suoratoistapalveluiden turvalliseen käyttämiseen ja huijausten tunnistamiseen

• Käytä hetki arvioiden ja varoitusten tarkistukseen ennen kuin rekisteröidyt löytämäsi uuden ja kiinnostavan suoratoistopalvelun käyttäjäksi.
  • Jos kyseisestä palvelusta löytyy elokuvia, jotka eivät ole vielä nähtävissä muualla kuin elokuvateattereissa, eivät edes missään suurimmissa ja tunnetuimmissa suoratoistopalveluissa, toiminta on todennäköisesti laitonta.
  • Vertaa palvelua vakiintuneen aseman saavuttaneisiin kilpailijoihin. Onko se huomattavasti halvempi kuin muut alustat? Onko sillä epäilyttävän hyviä tarjouksia?
  • Huijaussivustot tehdään geneerisistä mallipohjista eri kielillä. Kirjoitus- tai kielioppivirheet voivat olla osoitus epäilyttävästä alkuperästä.
  • Löydätkö yhteystiedot ja palvelun käyttöehdot? Huijaussivustoilla ei ole yhteystietoja tai ne käyttävät tekaistuja tai postilokero-osoitteita. Niiltä puuttuu tai on väärennetyt pakolliset  tiedot.
  • Väittääkö suoratoistoa tarjoava sivusto olevansa laillinen, mutta siellä annetaan kuitenkin neuvoja siitä, kuinka sivustoa voi  käyttää, jos se estetään ja kuinka näitä estoja voi kiertää? Onko sivustosta varoituksia verkossa, esimerkiksi muilta käyttäjiltä? Jos hakukone blokkaa sivuston, ei näytä sitä listauksissaan tai verkon valvontaohjelma varoittaa siitä, sivustolle ei kannata rekisteröityä.
  • Kerrotaanko sivustolla kustannuksista? Kuluttajan tulisi saada selvästi tiedot palvelun hinnasta ennen tilaamista.
  • Tarjotaanko sivustolla tapa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun? Monilla huijaussivustoilla on ainostaan lomake, jonka voi lähettää asiakastukeen, josta kukaan ei koskaan vastaa. Jos kunnollista asiakastukea ei ole saatavilla, tilausta ei kannata tehdä.
  • Jos päätät tehdä tilauksen, käytä maksamiseen mielellään luottokorttia. Näin voit vaatia maksunpalautusta luottokortin myöntäneelta taholta, jos valitsemasi suoratoistopalvelun kanssa tulee ongelmia.

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa ei ole saanut kuluttajayhteydenottoja suoratoistoon liittyvistä huijauksista. Sen sijaan esimerkiksi Itävallassa ja Italiassa Euroopan kuluttajakeskuksille on tullut yhteydenottoja. Jos epäilet rekisteröityneesi huijaussivustolle, jonka taustayritys toimii toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Iso-Britanniassa, voit olla meihin yhteydessä neuvojen saamiseksi.

Lisää vinkkejä kuluttajille ja tietoa suoratoistopalveluista (suomeksi)

Vuonna 2020 Euroopan kuluttajakeskuksilla on yhteinen, eurooppalaisia kuluttajia koskettava teema joka kuukaudelle, mistä ne viestivät omissa kanavissaan 30 eri maassa. Teemakuukaudet ovat osa Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuoden toimintaa. Kesäkuun teeman tietopaketin ja kuvamateriaalin on toteuttanut Euroopan kuluttajakeskuksen Itävallan toimipiste.

Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskusten teemavuodesta: