Kansainvälistä kuluttajan oikeuksien päivää vietetään 15.3. – tutustu kuluttajatarinoihin!

Kansainvälisen kuluttajan oikeuksien päivän tarkoituksena on edistää kuluttajien oikeuksien toteutumista ja tuoda esiin ajankohtaisia kuluttaja-aiheita sekä muistuttaa John F. Kennedyn 15.3.1962 linjaamista perusoikeuksista. Vuonna 2021 päivän kansainvälisenä teemana on muoviroskasta eroon pääseminen. Euroopan kuluttajakeskukset (ECC-Net) kannustavat kuluvana vuonna yleisesti kestävämpään kulutukseen mm. näiden lupausten kautta, mutta kuluttajan oikeuksien päivänä ECC-verkosto haluaa nostaa esiin asiakkailtaan kerättyjä, maiden rajat ylittäviä kuluttajatarinoita.

”Saimme maaliskuussa 2021 ystäväni kanssa takaisin viimeiset rahat matkasta, jonka varasimme yli vuosi sitten ja joka peruuntui pandemian takia. Yhdeksän kuukautta siitä piti tapella matkatoimiston kanssa, mutta onneksi tajusimme lopulta kysyä apua, ja ECC Finland hoiti homman. Euroopan kuluttajakeskuksen palvelu oli muuten erinomaista. Voin suositella lämpimästi!” – Anna, Suomi

”Varasin ennakkoon paikan Brysselin lentokentän pysäköintialueelle, koska olin lähdössä matkalle maaliskuun lopussa 2020. Lentoni peruttiin COVID-19:n takia ja lentoasema suljettiin maaliskuun lopussa. Otin yhteyttä parkkiyhtiöön saadakseni hyvityksen varaamastani pysäköinnistä, mutta en koskaan saanut vastausta. Sitten otin yhteyttä ECC Ranskaan avun saamiseksi. Pyyntöni hoidettiin nopeasti ja minulle ilmoitettiin säännöllisesti tapaukseni etenemisestä. ECC Ranska onnistui yhteistyössä Luxemburgin kollegoidensa kanssa. Olen erittäin tyytyväinen ja kiitän ECC:tä heidän toiminnastaan!” – Florence, Ranska

“Perheeni ja minun piti viettää muutama päivä huvipuistossa Ranskassa viime marraskuussa. Ranskan hallituksen ilmoittaman Covid-19-sulun takia loma peruttiin, mutta emme koskaan saaneet hyvitystä. Usean epäonnistuneen yhteydenottoyrityksen jälkeen, kun en tavoittanut puiston ylläpitäjää, otin ystävän ehdotuksesta yhteyttä ECC Luxemburgiin pyytääkseni neuvoja saamatta jääneestä hyvityksestä. He onnistuivat palauttamaan koko maksun muutamassa viikossa. Mielestäni tämä on korvaamaton palvelu, jonka EU tarjoaa kansalaisilleen ilmaiseksi. ECC on tästä lähtien perheelleni ja minulle paikka, josta kysyä neuvoa.” – Filomena, Luxemburg

”Ostin maaliskuussa 2020 edestakaiset lentoliput Krakovasta Varsovan kautta Los Angelesiin, kaikki lennot puolalaisen lentoyhtiön suorittamina. Minun olisi pitänyt lentää Yhdysvaltoihin maaliskuun lopulla ja palata takaisin myöhemmin huhtikuussa. Lentoyhtiö peruutti lennon 12. maaliskuuta. Minulle ei ilmoitettu lennon peruuttamisesta ja löysin tiedot yrityksen verkkosivustolta. Seuraavana päivänä pyysin hyvitystä. Yritin soittaa ja kirjoittaa heille, mutta en saanut vastausta. Huhtikuussa yritys tarjosi verkossa hyvityksiä kaikkien asiakkaiden saataville, joten täytin kyseisen sähköisen lomakkeen, mutta en saanut tarkkoja tietoja siitä, milloin he palauttaisivat summan. Olin avuton melkein kolme kuukautta. Kuitenkin kahden viikon kuluttua siitä, kun olin ottanut yhteyttä ECC Tšekin toimipisteeseen, sain kortilleni täyden hyvityksen. Olen erittäin kiitollinen tšekkiläiselle ja puolalaiselle ECC-keskukselle, jotka ottivat yhteyttä yritykseen nopeasti ja tarjosivat maksutonta apua. Tässä voimme nähdä EU:n hyödyn tavallisille kansalaisille. Kiitos vielä kerran suuresti siitä, mitä teette!” – Miroslav, Tšekki

”Kumppanini ja minä tilasimme kotiinkuljetuksen ostamallemme tuotteelle. Tässä tapauksessa käytimme sovellusta, joka tarjosi alennuksen, jota voidaan soveltaa alueellamme. Kyseinen yritys ei kuitenkaan soveltanut tarjottua alennusta ja veloitti meiltä kaksinkertaisen maksun. Yrityksen kanssa käytyjen useiden kuukausien keskustelujen jälkeen ja Espanjan Euroopan kuluttajakeskuksen välityksellä saimme rahat takaisin.” – Azael, Espanja

”Heinäkuussa 2019 varasin lentoliput matkatoimiston kautta. Lentoyhtiö ilmoitti minulle, että se lopettaa väliaikaisesti matkansa ja kaikki sen lennot oli peruutettu. Otin yhteyttä matkatoimistoon ja pyysin uusia lippuja tai hyvitystä, mutta en saanut vastausta kuukausiin. Maksoin uusista lipuista ja olin epätietoisuudessa melkein vuoden. Joku kuitenkin suositteli minua ottamaan yhteyttä Kreikan ECC:een ja lopulta heidän avullaan sain tililleni täyden hyvityksen. Olen erittäin kiitollinen ECC Kreikalle, kiitos erinomaisesta palvelustanne!” – Theodora, Kreikka

Hyvää kuluttajan oikeuksien päivää Euroopan kuluttajille!