Hyötytietoa kuluttajille – tervetuloa uusille ecc.fi -sivuille!

Uusittu ecc.fi -verkkopalvelu tarjoaa paljon tietoa rajat ylittävään kuluttajakauppaan liittyvissä aiheissa. Sivuilta löytyy muun muassa ajankohtaisia varoituksia ongelmayrityksistä ja -ilmiöistä, käytännönläheisiä vinkkilistoja, ohjeita kuluttajan ja ulkomaisen yrityksen välisiin ongelmatilanteisiin sekä perustietoa kuluttajansuojasta Euroopassa. Uudet sivut toimivat myös älypuhelimissa ja tableteissa.

Euroopan kuluttajakeskus (European Consumer Centre Finland) tarjoaa sivustollaan www.ecc.fi runsaasti tietoa ja neuvoja tilanteisiin, joissa kuluttaja käy kauppaa tai asioi toisessa EU:n jäsenmaassa, Norjassa tai Islannissa sijaitsevan yrityksen / elinkeinonharjoittajan kanssa. Suosittuja aihealueita ovat esimerkiksi erilaiset valituslomakkeet, tieto lentomatkustajien oikeuksista lennon viivästys- ja peruutustilanteissa, verkkokaupan virhetilanteet ja autonvuokraus ulkomailla.

Ajankohtaisaineistolle (tiedotteet, uutiset, uutiskirjeet) on annettu etusivulla suuri painoarvo, sillä Euroopan kuluttajakeskus saa muissa EU-maissa toimivilta kuluttajakeskuksilta tiheästi kiinnostavaa tietoa levitettäväkseen, samoin kuin Euroopan komissiolta. Tämän tiedon jakaminen ja tulkinta suomalaiskuluttajille on tärkeä osa keskuksen toimintaa.

”Euroopanlaajuisen verkostomme ansiosta meillä on kattava ja nopeasti päivittyvä kuva maanosan akuuteista kuluttajaongelmista ja uusilla kotisivuilla voimme hyödyntää ja jakaa tätä tietoa monipuolisemmin”, kuvailee Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen johtaja Leena Lindström.

Euroopan kuluttajakeskus tiedottaa ja palvelee kuluttajia paitsi kattavan verkkosivuston, myös sosiaalisen median, uutiskirjeen ja henkilökohtaisen puhelin- ja sähköpostineuvonnan kautta. Uutiskirjeen tilaus- ja sosiaalisen median seuraa-painikkeet sekä yhteystiedot löytyvät kätevästi ecc.fi -etusivun kautta.

Kieliversiot tulossa, palaute tervetullutta!

Ecc.fi -sivujen ruotsin- ja englanninkieliset versiot valmistuvat kesän aikana. Myös suomenkielistä sisältöä täydennetään kesän mittaan. Uusilta sivuilta linkitetään siihen saakka vanhoihin kieliversioihin.

Verkkopalvelun konseptin on suunnitellut Adage Oy ja ulkoasun Kairo Graphics Oy. Teknisestä toteutuksesta on vastannut CGI Suomi Oy. Myös Euroopan komission vaatimukset Euroopan kuluttajakeskusten verkkopalveluiden ulkoasun ja käytettävyyden suhteen on huomioitu mahdollisimman tarkkaan.

Kehitystoiveita tai ruusuja ja risuja uudesta sivustosta voi antaa osoitteeseen ekk[at]kkv.fi tai kotisivujen palautelomakkeen kautta.