Euroopan kuluttajakeskuksen vinkit onnistuneisiin verkko-ostoksiin

Moni tekee pukinkonttiin löytöjä esimerkiksi Black Fridayn ja Cyber Mondayn kaltaisista verkkokauppojen tarjouskampanjoista, jotka ajoittuvat marraskuun loppuun. Houkuttelevien tarjousten tullessa kohdalle kannattaa kuitenkin olla tarkkana esimerkiksi toimitusehtojen, palautusten ja maksutapojen kanssa. Etenkin itselle ennalta tuntemattomassa verkkokaupassa on tärkeää muistaa ennen ostoa tarkistaa, mitä yhteystietoja ja yhteydenottotapoja myyjä tarjoaa, mitä tilausehdoissa kerrotaan ja millaisia kokemuksia muilla kuluttajilla on samasta myyjästä.

Jouluruuhkat voivat aiheuttaa viiveitä toimitusaikoihin

Tarkista tilatessasi, millaisia toimitusaikoja verkkokaupat lupaavat. Aina on mahdollista, että toimitus saattaa viivästyä luvatusta. Korona-aikana joillain verkkokaupoilla voi olla viivettä toimituksissaan jo ennen jouluruuhkia. Myös kotimaisissa verkkokaupoissa voi olla viivettä. Aiempina vuosina esimerkiksi myös Euroopan sääolosuhteet ja talvimyrskyt ovat saattaneet ruuhkauttaa pakettiliikennettä.

On todennäköistä, että verkkokaupat ilmoittavat viivästyneistä toimitusajoista etukäteen, mutta toisinaan tieto pidemmästä odottelusta tulee kuluttajalle vasta tilaamisen jälkeen. Jos tiedät jo ennakkoon, että haluamasi tavara ei todennäköisesti ehdi perille, voit aina etsiä tuotetta toisesta verkkokaupasta. Jotkut verkkokaupat tarjoavat eri hintaisia toimitustapoja. Maksamalla toimituksesta hieman enemmän voit saada tuotteen kotiin nopeammin. Tarkista siis jo tilausvaiheessa, millaisen toimituksen olet valitsemassa.

Mieti, mitä maksat ja miten

Vanha viisaus sanoo, että jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei todennäköisesti ole totta. Pää on hyvä pitää kylmänä etenkin verkkokauppaostoksilla, kun et pääse katsomaan ja kokeilemaan tuotetta ennen ostopäätöksen tekemistä. Poikkeuksellisen edullinen tuote voi olla houkutteleva, mutta alennusprosentit voivat myös hämätä ja hintavertailua kannattaa tehdä todellisen hintatason selvittämiseksi. Toisinaan epäilyttävän halpa tuote voi kertoa myös huijauksesta tai tuoteväärennöksestä, varsinkin, jos kyse on merkkituotteista.

Kiinnitä myös huomiota siihen, millä maksat. Luotettava verkkokauppa tarjoaa kuluttajalle useita eri maksuvaihtoehtoja. Luottokortti on useimmiten turvallisin maksutapa verkkokaupoista tilattaessa. Kun maksat luottokortilla, sinulla on mahdollisuus vaatia kuluttajansuojalain nojalla rahojen palautusta luottoyhtiöltäsi, jos tilaus ei saavu perille eikä myyjä palauta rahojasi.

Verkkokaupan sijaintimaalla on vaikutusta

On hyvä muistaa, että vaikka verkkokaupalla olisi suomenkieliset sivut, se saattaa silti sijaita missä maassa tahansa. Voi olla, että ongelmatilanteissa kuluttaja ei voikaan asioida verkkokaupan kanssa suomeksi.

Verkkokaupan sijaintimaa kannattaa aina tarkistaa ennen tilaamista, sillä jos myyjä sijaitsee jossakin muualla kuin EU-maassa, Norjassa tai Islannissa, ei Euroopan kuluttajakeskus voi auttaa sinua ongelmatilanteiden sovittelussa. EU-alueella kuluttajansuojan taso on lisäksi suhteellisen yhtenäinen ja tuoteturvallisuutta valvotaan tarkoin.

Tietoa myyjän sijaintimaasta voi alkaa etsiä yhteystiedoista – jos myyjä ei kerro maantieteellistä osoitettaan, voi olla viisaampaa tehdä ostokset muualta. Kannattaa myös malttaa lukea tilausehdot läpi, niissä saatetaan kertoa, missä maassa myyjä sijaitsee ja mistä maasta tuotteet toimitetaan – toimitus voi tapahtua eri maasta kuin missä verkkokauppa sijaitsee.

Useat verkkokaupat suosivat nykyään dropshippingia eli suoratoimitusta pääasiallisena toimitusmuotonaan. Tällöin myyjä ei säilytä omassa varastossaan tuotteita, vaan tavara lähtee suoraan toimittajalta, usein jostain toisesta maasta. Kun lähetys tulee jostain EU:n ulkopuolisesta maasta, tästä voi koitua kuluttajalle lisäkustannuksia tullimaksujen ja arvonlisäveron muodossa. Tyypillisiä ongelmia suoratoimituksissa ovat pitkät toimitusajat, olemattomat palautuskäytännöt ja väärät tai rikkinäiset tuotteet.

Ennestään tuntemattoman verkkokaupan yhteystiedot on siksi hyvä tarkistaa ennen ostamista – luotettava myyjä tarjoaa itsestään aina muitakin yhteystietoja kuin pelkän sähköisen yhteydenottolomakkeen.  Hyvä tapa varmistua myyjän luotettavuudesta on myös etsiä verkosta hakukoneella muiden kuluttajien kokemuksia kyseisestä myyjästä.

Ole tarkkana – palautusehdot vaihtelevat

EU-alueen verkkokaupassa on useimmilla tuotteilla 14 vuorokauden peruuttamisoikeus. Tähän on kuitenkin poikkeuksia. Tuotteita, joissa ei ole peruuttamisoikeutta, ovat esimerkiksi yksilöidyt tuotteet, kuten kaiverrukset tai mittatilauksena tehdyt vaatteet sekä tietyt hygieniatuotteet. Lisäksi verkosta ostettuja lentoja ei voi lähtökohtaisesti peruuttaa. Korona-aikana monella lentoyhtiöllä on kuitenkin joustoa ehdoissaan, ja ehdot vaihtelevat lipputyypeittäin. Lue ehdot huolellisesti ennen lentolipun tilaamista.

Joskus hyvältäkin vaikuttavat ostokset alkavat kaduttaa jälkeenpäin. Muistathan, että verkkokaupasta tilattua tavaraa ei voi vain jättää noutamatta, vaan sinun täytyy tehdä tuotepalautus. Tuotteen palauttamisesta tulee ilmoittaa myyjälle viimeistään 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Palautus on viisainta tehdä verkkokaupan palautusohjeiden mukaisesti. Säilytä kuitenkin kaikki mahdollinen viestinvaihto myyjän kanssa ongelmatilanteiden varalta.

Joulun aikaan useat verkkokaupat tarjoavat pidemmän palautusajan. Moni verkkokauppa tarjoaa maksuttoman palautuksen, mutta kaikki eivät. Lue tilausehdot tarkkaan, jotta tiedät, liittyykö palautukseen kustannuksia. Tämä on sitä tärkeämpää mitä painavammasta ja kauempaa tulevasta tuotteesta on kyse. On eri asia palauttaa omalla kustannuksellaan paita Ruotsiin kuin valaisin Italiaan.

Eikö tilaamasi tuote saapunutkaan perille?

Jos et saa tilaamaasi tuotetta tai saat väärän tuotteen, ilmoita siitä myyjälle mahdollisimman pian. Kyseessä on myyjän virhe, ja myyjän tulee lähettää sinulle oikea tuote. Sinun tulee palauttaa väärä tuote. Myyjän vastuu on korvata palautuksesta aiheutuvat kulut sekä muut virheestä aiheutuneet kustannukset. Jos tilaamasi tuote ei siltikään saavu perille eikä myyjään saa enää yhteyttä, kannattaa hakea maksunpalautusta luottoyhtiöltä. Voit vedota luotonantajan vastuuseen, jos maksoit ostoksen luottokortilla. Myös debit-kortteihin saattaa liittyä vastaavaa turvaa, asia selviä oman korttisi ehdoista.

Pyri selvittämään ongelmatilanteet ensin myyjän kanssa ja säilytä kaikki olennaiset dokumentit, kuten tilausvahvistus, maksukuitti sekä myyjän kanssa käyty viestinvaihto. Jos asiasi ei ratkea, voit olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen, jos verkkokauppa sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa. Autamme sinua mielellämme.

Kiinalaisten verkkokauppojen ja muiden EU:n ulkopuolella sijaitsevien toimijoiden kohdalla emme voi sovitella riitoja, mutta annamme yleistä neuvontaa. Jos ongelmatilanne liittyy Suomessa toimivaan verkkokauppaan, ota yhteyttä KKV:n kuluttajaneuvontaan.

Tämä tiedote on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2021, joka julkaistiin tänään 24.11.2021.