Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje: Yritysten omat riidanratkaisumenettelyt kuluttajan apuna

Vuoden ensimmäisessä uutiskirjeessä kerromme myyntialustojen ja maksujärjestelmien omista riidanratkaisumenettelyistä, joita kuluttajat voivat hyödyntää reklamoinnin ensivaiheena. Arvioimme PayPalin ja AliExpressin omien riidanratkaisuväylien hyötyjä kuluttajille. Esittelemme myös EU-tuomioistuimen ratkaisuja matkatavaravalituksissa.

Lue Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2023

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) vieraskynässä on asiaa mediataidoista sekä niiden kartuttamisesta ikään katsomatta. KAVI koordinoi kansallista Mediataitoviikkoa, jota vietettiin 6.-10. helmikuuta. Euroopan kuluttajakeskus oli tänä vuonna mukana Mediataitoviikon yhteistyökumppanina ECC-verkoston tuottamalla digiajan kuluttajansuojaa käsittelevällä materiaalilla.

Uutiskirjeessä on mukana myös muun muassa alkuvuoden onnistuneita tapausesimerkkejä, joissa saavutettiin sovintoratkaisu kuluttajan ja myyjän välillä. Aiheina ovat muun muassa tuotteen palautusongelmat sekä reklamointi väärästä tuotteesta.

Aiemmat uutiskirjeemme löydät arkistosta. Seuraava Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje julkaistaan loppukeväästä 2023. Voit tilata uutiskirjeen sähköpostiisi täältä.