Ennätysmäärä yhteydenottoja Euroopan kuluttajakeskuksille – katsaus koronavuoteen mukana ECC-Netin 15-vuotisraportissa

Euroopan kuluttajakeskukset juhlistavat tänään 15-vuotista toimintaansa eurooppalaiskuluttajien neuvojina maiden rajat ylittävissä aiheissa ja ongelmatilanteissa. Perustamisestaan asti Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (European Consumer Centres Network, ECC-Net) on palvellut yli miljoonaa eurooppalaista kuluttajaa. Pelkästään koronatilanteeseen liittyvissä aiheissa jo yli 90 000 kuluttajaa on kääntynyt Euroopan kuluttajakeskusten puoleen kuluvana vuonna.

Euroopan kuluttajakeskukset julkaisevat tänään “15 Years of ECC-Net. Help and advice for consumers of Europe.” -raportin, jossa kerrotaan muun muassa koronatilanteen aikaansaamista suurista valitusmääristä ja -aiheista sekä pandemian vaikutuksista kuluttajiin ja Euroopan kuluttajakeskusten verkostoon. Raportissa käydään läpi myös Euroopan kuluttajakeskusten toiminnan merkkipaaluja ja luodaan katsaus verkoston ja Euroopan kuluttajien tulevaisuuteen. Raportti sisältää myös suppeat maakohtaiset tiedot kaikista 30:sta Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Euroopan komissio järjestää perjantaina 20.11.2020 verkkotapahtuman Euroopan kuluttajakeskusten juhlavuoden kunniaksi. Oikeus- ja kuluttaja-asioiden komissaari Didier Reynders esiintyy verkoston sidosryhmille suunnatussa tapahtumassa, jossa nostetaan esiin virstanpylväitä Euroopan kuluttajien parissa tehdystä työstä ja painopisteitä vastikään julkaistusta EU:n uudesta kuluttaja-asioiden toimintaohjelmasta (Consumer Agenda). Lisäksi tapahtumassa on paneelikeskustelu kestävän kulutuksen teemasta, jossa on mukana muun muassa Euroopan kuluttajajärjestöjen kattojärjestö BEUCin pääjohtaja Monique Goyens. Tapahtumaa voi seurata 20.11. verkossa osoitteessa https://15yearseccnet.tw.events/ klo 15-16.30 Suomen aikaa.

Digitaaliset tuotteet ja palvelut sekä kestävä kulutus tärkeitä teemoja lähivuosina

Tulevina vuosina Euroopan kuluttajakeskukset tukevat Euroopan kuluttajia digitaalisessa ympäristössä toimimisessa ja edistävät kestävää kulutusta muun muassa kuluttajille suunnattavien yhteisten  viestintäkampanjoiden avulla. Nämä teemat ovat vahvasti esillä myös EU:n kuluttaja-asioiden toimintaohjelmassa.

Vastuullisuusteema on noussut esiin jo kuluvana vuonna, jonka alussa Euroopan kuluttajakeskukset jakoivat vastuullisemman matkailun ja verkko-ostamisen vinkkejä kuluttajille ja nyt juhlavuoden lopussa joulukuussa 2020 Euroopan kuluttajakeskusten somekanavissa julkaistaan kestävämpään kulutukseen kannustava joulukalenteri kuluttajille.

Uudet kotisivut

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto avaa 15-vuotisjuhlatapahtuman yhteydessä kansainvälisille sidoryhmille suunnatut uudet englanninkieliset eccnet.eu -verkkosivut. Kuluttajien tärkeinä tietolähteinä säilyvät edelleen kansalliset verkkosivut, Suomessa osoitteessa ecc.fi, jotka sisältävät tietoa kuluttajan oikeuksista eri tilanteissa maiden rajat ylittävässä kaupassa sekä ajankohtaisia toimintaohjeita ja valitusmalleja. Suomen verkkosivujen uusiminen on paraikaa käynnissä ja uudet sivut avataan keväällä 2021.

Twitterissä Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotistapahtumaa ja juhlavuoden kuulumisia voi seurata mm. aihetunnisteen #15yearsECCNet kautta.

Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV) ja tekee yhteistyötä kuluttaja-asiamiehen ja kansallisen kuluttajaneuvonnan kanssa. Euroopan kuluttajakeskusten toimintaa rahoittavat komissio ja jäsenmaat. Verkostolla on toimipiste kaikissa EU-maissa, Norjassa, Islannissa ja Isossa-Britanniassa.

Lisätietoja:

15 Years of ECC-Net. Help and advice for consumers of Europe. Euroopan kuluttajakeskusten verkoston raportti, 2020 (englanninkielinen).

Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuosi näkyy teemakuukausina. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 10.1.2020.