Brexit vaikuttaa Euroopan kuluttajakeskuksen palveluihin jo lokakuussa

Jos Iso-Britannia eroaa EU:sta ilman sopimusta 31.10.2019, Euroopan kuluttajakeskuksen Iso-Britannian toimipiste (ECC UK) joutuu tällöin jättämään Euroopan kuluttajakeskusten verkoston välittömästi, eikä sillä ole sopimuksettoman brexitin jälkeen enää pääsyä verkoston yhteisiin tietojärjestelmiin. Tapauskäsittely Iso-Britannian kanssa suljetaan tämän vuoksi vaiheittain lokakuun aikana.

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste ei voi enää lokakuussa entiseen tapaan auttaa suomalaiskuluttajia, joilla on ongelma brittiyrityksen kanssa. Ne tapaukset, joissa asian käsittely on kesken, pyritään mahdollisuuksien mukaan hoitamaan loppuun lokakuun aikana yhteistyössä ECC UK:n kanssa. Uusissa tapauksissa voimme lokakuun aikana tarjota ainoastaan neuvontaa, mutta emme enää varsinaista sovitteluapua ECC UK:n kanssa.

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste on yhteydessä lokakuussa niihin asiakkaisiinsa, joilla on tapauskäsittely kesken brittiyrityksen kanssa. Jos brexit lykkääntyisi, ECC UK:n toiminta todennäköisesti jatkuisi entiseen tapaan ja uusia tapauksia voitaisiin ottaa soviteltaviksi.

Tutustu brexit-materiaaliimme, joka on laadittu yhteistyössä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa: ecc.fi/brexit

Euroopan kuluttajakeskus (European Consumer Centre) tarjoaa kuluttajille tietoa EU-alueen kuluttajansuojasta ja sovitteluapua maiden rajat ylittävän kaupan kuluttajakysymyksissä ja -ongelmissa, kun kuluttaja tekee ostoksia tai tilaa palveluja kotimaansa ulkopuolelta toisesta EU-maasta, Norjasta tai Islannista.