10 vinkkiä joululahjaostosten tekoon verkossa

Joululahjojen ostaminen verkosta on nopeaa ja vaivatonta. Eurooppalaiset verkkokaupat tarjoavat suomalaiskuluttajille runsaat valikoimat ja mahdollisuuden tehdä edullisia löytöjä. Muistilistamme avulla voit tehdä onnistuneet kaupat verkossa ja vältyt ikäviltä yllätyksiltä.

1. Tarkista verkkokaupan tiedot.
Pelkän sähköposti- tai postilokero-osoitteen kanssa ei kannata käydä kauppaa! Löydätkö yrityksen nimen, katuosoitteen, kotipaikan, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen? Netistä löytää tietoa muiden ostajien kokemuksista esimerkiksi keskustelupalstoilta tai googlettamalla yrityksen nimen.

2. Ehtiikö lahja ajoissa perille?
Loppiaisen jälkeen perille saapuva joululahjapaketti ei tuota toivotunlaista iloa saajalleen. Jos joulu on jo lähellä, tarkista toimitusajat, jotta saat lahjan ajoissa. Hyödynnä tarvittaessa erilaisia pikatoimitusmahdollisuuksia, niiden avulla lahjaostoksia ehtii tehdä vielä hyvinkin lähellä joulua ja voi hyödyntää mahdollisia viime hetken tarjouksia. Joinain aiempina vuosina poikkeukselliset sääolosuhteet (talvimyrskyt) Euroopassa ovat saattaneet viivästyttää toimituksia ulkomailta.

3. Tutustu verkkokaupan yleisiin maksu- ja toimitusehtoihin ja muihin sopimusehtoihin.
Joissain verkkokaupoissa tuotteet ovat edullisia, mutta toimituskuluista tulee merkittävä lisäosuus loppusummaan. Tarkista myös tiedot mahdollisesta takuusta ja huollosta.

4. Huomioi joulunajan palautus- ja peruutusaikojen riittävyys ja rajoitukset.
Kaupan peruutusaika vaihtelee Euroopassa eri maissa ja on 7-14 päivää. Monet verkkokaupat myöntävät jopa 30 päivän palautusoikeuden. Lue sopimusehdot huolellisesti läpi, jotta voit olla varma, että ehdit palauttaa mahdollisen epäsopivan lahjan joulun jälkeen. Pääperiaate on, että tavaraa saa kokeilla, muttei käyttää, jotta palautusoikeus säilyy. Sopimusehdoissa saattaa kuitenkin olla tarkennusta myös siihen, miten tavaraa voi kokeilla. Et esimerkiksi voi palauttaa sinetöityinä toimitettuja ääni- tai kuvatallenteita tai ohjelmia, jos olet avannut sinetin. Jos tavara kuitenkin on virheellinen, sinulla on oikeus saada se korjatuksi, vaihdetuksi virheettömään, hinnanalennukseen tai kaupan purkuun kustannuksitta.

5. Kuka maksaa palautuskulut?
Varaudu siihen, että jos lahja ei olekaan mieleinen ja haluat palauttaa sen, saatat joutua maksamaan palautuspostikulut. Näin saattaa käydä silloin, jos Suomen lakia ei sovelleta kauppaan. Moni verkkokauppa tarjoaa kuitenkin ilmaisen palautuksen, mikä selviää esimerkiksi tilausehdoista.

6. Saatko asiakaspalvelua haluamallasi kielellä?
Vaikka verkkokaupalla olisi suomenkieliset verkkosivut, se saattaa olla ulkomaalainen, etkä välttämättä voi asioida suomeksi mahdollisissa ongelmatilanteissa tai suomenkielistä asiakaspalvelua tarjotaan rajoitetusti.

7. Harkitse ostosta.
Jos et ymmärrä verkkokaupan sopimusehtoja, kannattaa harkita vielä ostosta ja tehdä tilaus tarvittaessa jostain toisesta verkkokaupasta.

8. Tarkista tilauksen yhteenveto.
Lue tilausyhteenveto aina huolellisesti läpi eli tarkista tiedot tuotteista, niiden lukumäärästä ja hinnoista, tilauksen toimitustapa ja -kulut, toimitusajan pituus, koko tilauksen yhteissumma ja toimitusosoite.

9. Maksa ostokset mieluiten luottokortilla.
Silloin voit vaatia rahojen palautusta luottokorttiyhtiön kautta, jos myyjä ei jostain syystä toimitakaan tuotetta. Ennakkomaksu muulla tavalla on aina riski kuluttajalle.

10. Tulosta tai talleta tilaus ja muu asiointi yrityksen kanssa.
Tallenna koneelle tilausvahvistus, sopimusehdot ja sähköpostiviestit ja muu yhteydenpito yrityksen kanssa. Asioi yrityksen kanssa mieluummin sähköpostilla kuin puhelimitse, jotta sinulla on tallenne sovituista asioista. Se auttaa mahdollisten ongelmatilanteiden selvittämistä.

Ongelmatilanteissa ole aina ensiksi yhteydessä yritykseen. Jos asia ei ratkea yrityksen kanssa, voit kääntyä myös Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen neuvojen saamiseksi, jos kyseessä on toisessa Euroopan maassa toimiva yritys. Suomalaisyritykseen liittyvissä ongelmatilanteissa saat apua kuluttajaneuvonnasta.

Lisätietoja:
Tähän ja muihin ajankohtaisiin aiheisiimme voit tutustua 19.11.2013 ilmestyneessä Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 2/2013.