Oikeutesi, kun matkustat lentokoneella

Kerromme tässä osiossa, mitä oikeuksia sinulla on, kun matkustat lentokoneella. Nämä oikeudet perustuvat Euroopan unionin eli EU:n lakeihin. Lentosi saattaa esimerkiksi myöhästyä tai lentoyhtiö peruuttaa sen. Myös matkalaukkusi saattaa kadota lennon aikana. Sinulla on näissä tilanteissa oikeuksia, joita lentoyhtiön pitää noudattaa.

Sinulla on nämä oikeudet, kun:

  • lennät jonkin EU:n valtion sisällä
  • lennät yhdestä EU:n valtiosta toiseen EU:n valtioon
  • lennät EU:n alueelle EU:n ulkopuolelta ja lennon lentää eurooppalainen lentoyhtiö
  • lennät EU:n alueelta EU:n ulkopuolelle.

Euroopan unioniin kuuluu 27 valtiota. Näitä valtioita ovat esimerkiksi Suomi, Ruotsi, Viro, Saksa, Ranska ja Espanja. Oikeutesi ovat voimassa, kun lennät esimerkiksi Suomessa Helsingistä Ouluun tai ulkomailla Ruotsista Saksaan.

Samat oikeudet ovat voimassa myös, kun lentosi lähtee Islannista, Norjasta tai Sveitsistä tai saapuu näihin maihin. Nämä maat eivät kuitenkaan kuulu Euroopan unioniin.

Tässä osiossa löydät tietoa seuraavista aiheista:

  • Lentoyhtiö peruuttaa lentosi
  • Lentosi lähtö myöhästyy
  • Sinua ei päästetä lentokoneeseen
  • Mitä ovat vakiokorvaus ja vahingonkorvaus?
  • Tee näin, jos matkalaukkusi hajoaa, katoaa tai myöhästyy
  • Ruuhkat lentokentällä
  • Näin lähetät valituksen lentoyhtiölle

Lentoyhtiö peruuttaa lentosi

Lennon peruuttamiset ovat tavallisia. Peruuttaminen tarkoittaa sitä, että matkustajan lentoa ei lennetä. Myös sellainen lento lasketaan peruutetuksi, jonka lähtöä lentoyhtiö aikaistaa yli tunnilla.

Mitä lentoyhtiön pitää tehdä, jos se peruu lentosi?

Jos lentoyhtiö peruuttaa lentosi, lentoyhtiön pitää tarjota sinulle uusi lento. Uuden lennon täytyy olla mahdollisimman pian. Voit myös sopia lentoyhtiön kanssa, että lento on myöhemmin, esimerkiksi viikon päästä.

Jos joudut odottamaan uutta lentoa, lentoyhtiön pitää antaa sinulle huolenpitoa. Huolenpito tarkoittaa yleensä ruokaa ja juomaa. Jos uusi lentosi on vasta seuraavana päivänä tai myöhemmin, lentoyhtiön pitää tarjota sinulle myös yöpyminen hotellissa. Lisäksi lentoyhtiön pitää järjestää sinulle kuljetus hotelliin. Lentoyhtiön ei kuitenkaan tarvitse antaa sinulle huolenpitoa, jos sovit lentoyhtiön kanssa uuden lennon pidemmän ajan päähän.

Jos haluat, voit myös perua koko matkan ja pyytää lentoyhtiötä palauttamaan sinulle rahat lennosta. Lentoyhtiön täytyy palauttaa sinulle rahat seitsemässä päivässä.

Matka yhteen suuntaan saattaa sisältää useita lentoja. Olet saattanut jo lentää toiselle lentokentälle, kun lentoyhtiö peruuttaa seuraavan lentosi. Tällöin lentoyhtiön pitää kuljettaa sinut takaisin lähtöpaikkaan, jos näin haluat. Tällainen paluulento ei maksa sinulle mitään.

Milloin voit saada korvausta?

Kun lentoyhtiö peruu lentosi, saatat saada lentoyhtiöltä myös vakiokorvauksen ja vahingonkorvausta. Kerromme täällä, mitä nämä korvaukset ovat.

Lentosi lähtö myöhästyy

Tässä osassa kerromme, mitä lentoyhtiön pitää tehdä, jos lentosi lähtö myöhästyy.

Lentoyhtiön pitää auttaa sinua, jos lennon lähtö myöhästyy

Lentoyhtiön pitää yleensä antaa sinulle huolenpitoa eli apua, kun lentosi lähtö myöhästyy. Laki sanoo tarkasti, milloin lentoyhtiön täytyy antaa sinulle huolenpitoa. Siihen vaikuttaa se, kuinka paljon lennon lähtö on myöhässä ja mikä on lennon pituus. Matkustaja saa huolenpitoa, jos esimerkiksi lennon lähtö myöhästyy kaksi tuntia ja lennon pituus on enintään 1 500 kilometriä. Tällainen matka voi olla vaikkapa lento Oulusta Helsinkiin.

Huolenpito tarkoittaa yleensä ruokaa ja juomaa. Jos uusi lentosi on vasta seuraavana päivänä tai myöhemmin, lentoyhtiön pitää tarjota sinulle myös yöpyminen hotellissa. Lisäksi lentoyhtiön pitää järjestää sinulle kuljetus hotelliin. Lentoyhtiön ei kuitenkaan tarvitse antaa sinulle huolenpitoa, jos sovit lentoyhtiön kanssa uuden lennon pidemmän ajan päähän.

Jos lentosi lähtö myöhästyy viisi tuntia tai enemmän

Jos lentosi lähtö myöhästyy viisi tuntia tai enemmän, voit peruuttaa lennon kokonaan ja saada rahasi takaisin. Jos perut lentosi, lentoyhtiön ei tarvitse antaa sinulle huolenpitoa. Jos taas jäät odottamaan uutta lentoa, lentoyhtiön pitää antaa sinulle huolenpitoa.

Milloin voit saada korvausta?

Jos saavut myöhässä perille siksi, että lento myöhästyi, saatat saada lentoyhtiöltä vakiokorvauksen. Saatat saada myös vahingonkorvausta. Kerromme täällä, mitä nämä korvaukset ovat.

Sinua ei päästetä lentokoneeseen

Lentoyhtiö voi estää pääsysi lennolle, jos sinulla ei esimerkiksi ole oikeita matkustusasiakirjoja mukanasi. Esimerkiksi passi ja henkilökortti ovat tällaisia matkustusasiakirjoja.

Sinulla pitää olla joko passi tai henkilökortti mukanasi, jotta voit matkustaa vapaasti Schengen-alueella. Schengen-alueeseen kuuluvat suurin osa Euroopan unionin valtioista sekä Islanti, Liechtenstein, Norja ja Sveitsi. Matkustusasiakirjan pitää myös olla voimassa. Jos matkustat Euroopan unionin ulkopuolelle, jotkin maat saattavat edellyttää sinulta lisäksi viisumia eli maahantulolupaa.

Toisinaan lentokone on liian täynnä, koska lentoyhtiö on myynyt liikaa matkalippuja matkustajille. Tällöin lentoyhtiö ei välttämättä päästä sinua lentokoneeseen. Tässä tilanteessa lentoyhtiön pitää maksaa sinulle vakiokorvaus. Saatat saada myös vahingonkorvausta. Kerromme täällä, mitä nämä korvaukset ovat.

Lisäksi voit vaatia, että lentoyhtiö järjestää sinulle uuden lennon. Tällöin lentoyhtiön täytyy antaa sinulle huolenpitoa. Lentoyhtiön ei kuitenkaan tarvitse antaa sinulle huolenpitoa, jos sovit lentoyhtiön kanssa uuden lennon pidemmän ajan päähän.

Voit valita myös lennon perumisen. Silloin saat rahasi takaisin.

Mitä ovat vakiokorvaus ja vahingonkorvaus?

Tästä osasta voit lukea, mitä ovat vakiokorvaus ja vahingonkorvaus.

Mikä on vakiokorvaus?

Saatat saada lentoyhtiöltä vakiokorvauksen, kun:

  • lentosi myöhästyy ja saavut perille myöhässä kolme tuntia tai enemmän
  • lentosi perutaan
  • sinua ei päästetä lennolle.

Sinun pitää pyytää vakiokorvaus siltä lentoyhtiöltä, joka on lentänyt lentosi. Vakiokorvaus on 125–600 euroa. Korvauksen määrään vaikuttaa se, kuinka pitkä lentomatkasi oli ja kuinka paljon lentosi oli myöhässä.

Milloin lentoyhtiön ei tarvitse maksaa vakiokorvausta?

Lentoyhtiön ei tarvitse maksaa sinulle vakiokorvausta, kun:

  • lennon peruuntumisesta ilmoitetaan sinulle ajoissa
  • lento peruuntuu tai myöhästyy siksi, että olosuhteet ovat poikkeukselliset, esimerkiksi sää on huono
  • lentoyhtiöllä oli hyvä syy estää pääsysi lennolle.

Laki kertoo tarkasti, milloin matkustajalle on ilmoitettu lennon peruuntumisesta ajoissa. Katso nämä säännöt Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivu on yleiskielinen.

Milloin voit saada vahingonkorvausta?

Saatat saada lentoyhtiöltä myös vahingonkorvausta. Tällaista korvausta voit saada, jos esimerkiksi myöhästyt junamatkalta lennon myöhästymisen takia. Tällöin lentoyhtiön pitää yleensä maksaa sinulle takaisin junalipun hinta. Lentoyhtiö pyytää sinulta kuitin maksusta, jotta se voi maksaa sinulle oikean summan takaisin.

Tee näin, jos matkalaukkusi hajoaa, katoaa tai myöhästyy

Lentoyhtiöllä on vastuu, jos matkalaukkusi katoaa, menee rikki tai saapuu myöhässä. Myöhässä saapuminen tarkoittaa sitä, että matkalaukkusi ei saavu samalla lennolla kanssasi. Jos vahinko tapahtuu menolennolla, saatat joutua ostamaan itsellesi uusia vaatteita kadonneiden tilalle.

Lentoyhtiön pitää korvata vahinko sinulle. Voit saada lentoyhtiöltä enintään 1 900 euroa.

Ilmoita asiasta nopeasti lentoyhtiölle

Jos et löydä matkalaukkuasi lennon jälkeen, täytä lentoaseman saapumisaulassa PIR-lomake. PIR tulee sanoista Property Irregularity Report. Toimi samalla tavalla, jos matkalaukkusi on rikkoutunut.

Lisäksi sinun pitää lähettää lentoyhtiölle kirjallinen valitus. Voit tehdä sen yleensä lentoyhtiön omien verkkosivujen kautta. Toimi nopeasti:

  • Jos matkalaukkusi katoaa, sinun pitää ilmoittaa siitä lentoyhtiölle mahdollisimman pian. Matkalaukku on virallisesti kadonnut, jos se ei palaudu matkustajalle 21 päivässä lennon saapumisesta.
  • Jos matkalaukkusi menee rikki, sinun pitää lähettää valituksesi lentoyhtiölle seitsemässä päivässä. Aika alkaa kulua siitä, kun sait matkalaukun itsellesi.
  • Jos matkalaukkusi saapuu myöhässä, sinun pitää lähettää valituksesi lentoyhtiölle 21 päivässä. Aika alkaa kulua siitä, kun sait matkalaukun itsellesi.

Ruuhkat lentokentällä

Lentokentillä on välillä ruuhkia. Siksi sinun kannattaa mennä lentokentälle ajoissa. Jos myöhästyt lennolta ruuhkan takia, et yleensä saa lentoyhtiöltä korvausta. Voit saada korvausta lentoyhtiöltä vain, jos ruuhka on syntynyt lentoyhtiön oman toiminnan takia.

Ruuhkia syntyy toisinaan turvatarkastuksessa, jonka lentoaseman ylläpitäjä järjestää.  Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoaseman ylläpitäjänä on Finavia Oyj. Jos myöhästyt lennolta tällaisen ruuhkan takia, lähetä valitus lentoaseman ylläpitäjälle.

Näin lähetät valituksen lentoyhtiölle

Kirjoita valitus lentoyhtiölle lentoyhtiön omien verkkosivujen kautta. Kerro valituksessasi:

  • nimesi, postiosoitteesi, puhelinnumerosi ja sähköpostiosoitteesi
  • lentosi tiedot, kuten lennon numero ja lennon päivämäärä
  • mitä tapahtui
  • millaisen korvauksen haluat lentoyhtiöltä.

Lentoyhtiö tarvitsee sinulta yleensä myös asiakirjoja, joita voivat olla esimerkiksi lentoliput ja kuitit.

Saat apua myös viranomaisilta

Odota lentoyhtiön vastausta ainakin kuusi viikkoa. Jos lentoyhtiö ei vastaa sinulle, ota yhteyttä viranomaiseen. Voit olla yhteydessä viranomaiseen myös silloin, kun lentoyhtiö ei hyväksy valitustasi.

Ole yhteydessä oikeaan viranomaiseen:

Selkotunus