Verkko-ostamisen vinkit joulusesonkiin

Kansainvälinen tarjouskampanja Black Friday ja sitä seuraava Cyber Monday houkuttelevat monia tekemään jouluostoksia ja muita hankintoja verkossa jo marraskuussa. Verkkokauppaostoksilla kannattaa kuitenkin pitää mielessä muutama nyrkkisääntö: tarkista mitä myyjä kertoo itsestään, missä maassa kauppa sijaitsee ja mistä tuotteet toimitetaan, mikä on tuotteen alkuperäinen hinta, onko peruutusoikeutta, mikä on toimitusaika-arvio, miten palautus hoituu ja lopuksi – maksa luotolla.

Sesonki vaikuttaa toimitusaikoihin

Sesonkiaikana kannattaa varautua siihen, että luvatut toimitusajat saattavat venyä. Siksi lahjat on hyvä tilata hyvissä ajoin etenkin ulkomailta tilattaessa, jotta ne ehtivät varmasti pukinkonttiin. Verkkokaupat ilmoittavat usein etukäteen, jos toimitusajoissa on odotettavissa viiveitä. Toimitusaika-arvio kannattaa tarkistaa jo tilausvaiheessa, mutta huomioida että viivästykset ovat silti mahdollisia. Pakettien noutopisteet saattavat ruuhkautua joulun alla ja oma paketti ohjautua toiseen pisteeseen, mistä tulee viivettä ja lisävaivaa. Joskus oikullinen sää on aiheuttanut viiveitä esimerkiksi lentorahtiin. Sesonkiaikana kannattaa harkita myös pikatoimitusvaihtoehtoja – valitsemalla hieman kalliimman toimituksen tuote voi tulla perille nopeammin. Samaa tuotetta voi etsiä myös muista verkkokaupoista ja tarkistaa, millaisia toimitusaikoja muilla kauppiailla on.

Kiinnitä huomiota hintatietoihin

Black Friday -tarjousten keskellä on hyvä olla valppaana. Jos myyjä markkinoi tavaraa alennettuun hintaan, markkinoinnissa on ilmoitettava alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Sääntöä sovelletaan kaikissa EU-maissa. Tämä ei toteudu kuitenkaan aina kaikissa verkkokaupoissa, vaan jotkut verkkokaupat saattavat nostaa tuotteiden hintoja hetkellisesti juuri ennen tarjouskampanjoiden alkua ja laskea hinnat takaisin normaalille tasolle kampanjoiden alkaessa. Näin kuluttajalle saattaa muodostua mielikuva, että tuotteet ovat alennuksessa, vaikka tosiasiassa niitä myydään normaalihintaisina. Hintavertailua kannattaakin tehdä eri kauppojen välillä pitkin vuotta.

Kuluttaja voi yleensä odottaa, että verkkokaupat ovat merkinneet hintatiedot huolellisesti. Joskus hintatiedoissa on kuitenkin virheitä. Epätavallisen edullinen hinta tarjouskampanjoiden ulkopuolella voi viitata virheeseen hintatiedoissa. Tilaus saattaa onnistua virheellisellä hinnalla, mutta kuluttajan tulee varautua siihen, että merkittävien virheiden kohdalla myyjä vetoaa hintavirheeseen ja peruuttaa koko tilauksen.

Joskus verkkokaupoissa saattaa esiintyä myös puutteellisia tai virheellisiä tuotetietoja. Ennen tilausta kannattaa siis tarkistaa huolellisesti, mitä tuotetta on ostamassa. Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota tuotteen teknisiin ominaisuuksiin, kokoon, väriin, toimitusaikaan, hintaan ja mahdolliseen toimitusmaksuun. EU:n ulkopuolelta tilattaessa toimitus voi olla kalliimpi kuin itse tuote.

Maksutavoissa on eroja

Verkkokaupat tarjoavat yleensä monia erilaisia maksutapoja. Kuluttajalle saatetaan tarjota esimerkiksi laskua, verkkokaupan omaa luottosopimusta, tilisiirtoa ja maksukorttimaksua. Laskutus hoidetaan monesti välittäjän, esimerkiksi Klarnan tai Qliron, kautta. Useimmiten kuluttajalle paras vaihtoehto on luotolla maksaminen. Kun maksat luotolla, voit vaatia rahojesi palautusta omalta luotonantajaltasi, jos myyjä ei esimerkiksi toimita tilausta eikä palauta rahojasi tai menee konkurssiin. Vastaava suoja kuuluu myös joihinkin pankkikortteihin – tämä selviää oman korttisi ehdoista.

Pankeilla on myös usein omia maksukorttien lisäpalveluja, kuten verkkokauppalisäpalvelu, jolla maksettaessa saa suojaa verkkokauppatapahtumalle. Myös kotivakuutukset kattavat toisinaan kuluttajan virhetilauksista aiheutuneet vahingot.

Varo tuoteväärennöksiä ja liian hyviä tarjouksia

Lahjansaaja saattaa arvostaa laadukkaita ja tunnettuja tuotemerkkejä, mutta näitä hankittaessa verkkokauppa kannattaa valita huolellisesti. Viimeisten vuosien aikana Euroopan kuluttajakeskus on vastaanottanut lukuisia yhteydenottoja kuluttajilta etenkin Kiinasta tulleista tuoteväärennöksistä.

On yleistä, että suomen- tai englanninkieliset verkkokaupat, joihin kuluttaja päätyy esimerkiksi somemainoksen kautta, antavat kuluttajalle vaikutelman, että kauppias olisi suomalainen tai eurooppalainen. Valitettavasti tämä ei kuitenkaan aina pidä paikkaansa. Usein asiakas joutuu pettymään, kun tilattu tavara ei koskaan saavu tai kun kuluttajalle toimitetaan joko selkeä tuoteväärennös tai täysin väärä tuote.

Kun harkitset merkkituotteiden ostamista verkkokaupoista, varmista, että valitsemasi kauppa on luotettava ja aito. Tunnettujen tuotemerkkien omilla sivuilla on usein lista tuotemerkin virallisista jälleenmyyjistä. Varmista, että löydät verkkokaupan sivuilta yrityksen yhteystiedot, ja lue myös tilausehdot läpi. Usein kannattaa etsiä hakukoneella muiden kuluttajien kokemuksia kyseisestä kaupasta, jos kauppa ei ole sinulle ennestään tuttu. Tutkimustyö ja taustojen selvittäminen voivat auttaa välttämään pettymyksiä. Muista myös, että liian hyvältä kuulostava tarjous voi todellisuudessa olla juuri sitä: liian hyvä ollakseen totta.

Verkko-ostosten peruuttamisoikeus ja virheelliset tilaukset

Verkkokaupasta tehdyillä ostoksilla on yleensä 14 vuorokauden peruuttamisoikeus ja tuotteet voi palauttaa, mutta se ei välttämättä kata kaikkia verkkokaupassa tehtyjä ostoksia, eikä palauttaminen ole aina ilmaista. Peruuttamisoikeus ja palautuskäytännöt on hyvä tarkistaa etukäteen myyjän verkkosivuilta tai tilausehdoista. Huomioi tilatessa myös, että mitä kauemmas joudut tuotteet mahdollisesti palauttamaan, sitä kalliimpaa se on – siksi on merkitystä myös sillä, kuka palautuskulut maksaa ja mistä maasta tuote toimitetaan. Palautuskuluista vastaa pääsääntöisesti kuluttaja, ellei myyjän kanssa ole toisin sovittu. Myyjä vastaa palautuskuluista myös silloin, jos se on laiminlyönyt ilmoittaa niiden kuulumisesta kuluttajan vastuulle.

Moni verkkokauppa tarjoaa kahta viikkoa pidempää peruuttamisaikaa joulusesonkina – joskushan ajoissa hankitun lahjan sopivuus selviää vasta jouluaattona.

On kuitenkin tärkeää huomata, että kaikilla verkko-ostoksilla ei ole peruuttamisoikeutta. Tämä koskee erityisesti hygieniatuotteita ja räätälöityjä tuotteita, kuten mittatilauksena valmistettuja vaatteita tai tuotteita, jotka on personoitu kuluttajan toiveiden mukaan. Yleensä myöskään verkosta ostetuilla lentolipuilla ei ole peruuttamisoikeutta, mutta lentoaikataulun muuttaminen voi olla mahdollista. Tärkeintä on tarkistaa lipun ehdot huolellisesti ennen ostopäätöstä ja lipputyypin valintaa, sillä ehdot voivat vaihdella. Kalliimmilla lipuilla on usein joustavammat ehdot.

Joskus virheitä voi kuitenkin sattua myyjän puolelta. Saatat saada tuotteen, joka poikkeaa tilatusta tai on viallinen. Jos huomaat tällaisen virheen, on suositeltavaa ilmoittaa siitä myyjälle mahdollisimman nopeasti. Peruuttamisajan umpeutuminen ei ole este virheestä ilmoittamiselle ja tuotereklamaatiolle. Jos vastaanotat väärän tai viallisen tuotteen, sinun tulee palauttaa se, ja myyjällä on velvollisuus korjata virhe esimerkiksi korjaamalla tuote sekä korvata kaikki virheestä aiheutuneet kulut, kuten tuotteen palautuksesta aiheutuvat kustannukset.

Muista ainakin nämä!

• Ennen ostosta kannattaa tehdä huolellista pohjatyötä: vertailla hintoja ja eri myyjien ehtoja, miettiä, tarvitseeko tuotteen todella ja onko se hyödyllinen. Verkkokaupoista ostamiseen kannattaa suhtautua samalla harkinnalla kuin muihinkin hankintoihin. Alennusten tai aikapaineen ei pidä antaa hämärtää harkintakykyä.
  • Ongelmatilanteiden selvittämisen kannalta on olennaista, että tiedostat, minkämaalaisen yrityksen kanssa käyt kauppaa, missä verkkokauppa sijaitsee. Verkkokaupan kieli tai verkkosivun osoite ei välttämättä paljasta myyjän sijaintia. Lisäksi kannattaa muistaa, että tuotteet saatetaan toimittaa eri maasta kuin missä myyjä sijaitsee. Nämä tiedot selviävät usein tilausehdoista. Moni verkkokauppa toimii dropshipping-periaatteella eli heillä ei ole omaa tuotevarastoa – tällöin toimitus voi usein tapahtua Kiinasta, vaikka kauppa sijaitsisi EU-alueella.
  • Kiinnitä huomiota siihen, millä kielillä voit asioida verkkokaupan kanssa. Vaikka sivusto olisi suomenkielinen ja tilaus onnistuisi suomeksi, saattaa asiakaspalvelu toimia ainoastaan englanniksi tai jollain muulla kielellä. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi asiointisi sujuvuuteen etenkin ongelmatilanteissa. Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot ja mitä asiakaspalvelusta kerrotaan tilausehdoissa.
  • Tarkista, että verkkokaupan yhteystiedot löytyvät sivustolta. Jos ainoa tapa ottaa yhteyttä on verkkolomake ja yrityksen tiedoissa ei ole näkyvillä katuosoitetta, puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta, kannattaa olla varovainen.
  • Ennen kuin teet päätöksen ostoksen tekemisestä, kannattaa tarkistaa muiden asiakkaiden antamat arvostelut ja palautteet kyseisestä verkkokaupasta hakukoneiden avulla, syöttämällä verkkokaupan nimi hakukoneeseen. Tämä antaa sinulle arvokasta tietoa verkkokaupan luotettavuudesta ja siitä, mitä muut ovat kokeneet. Jos tarjoukset vaikuttavat liian hyviltä ollakseen totta, ole erityisen varovainen.

Kun käytät arkijärkeä, tarkistat verkkokaupan yhteystiedot, tuotetiedot ja tilausehdot sekä valitset turvallisen maksutavan, voit tehdä jouluostoksia verkossa turvallisin mielin ja nauttia alennusmyyntien tarjoamista eduista.

Voit kysyä meiltä Euroopan kuluttajakeskuksesta neuvoja riita- ja ongelmatilanteissa, kun olet tilannut toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Iso-Britanniassa sijaitsevalta verkkokaupalta, eikä asia ratkea suoraan yrityksen kanssa. Näiden maiden ulkopuolella sijaitsevien verkkokauppojen suhteen Euroopan kuluttajakeskus ei voi tarjota sovitteluapua ongelmatilanteissa, ainoastaan yleisiä neuvoja. Joissain tapauksissa kuluttaja voi kääntyä yrityksen oman riidanratkaisun puoleen. Kotimaisten yritysten kohdalla saat neuvoja KKV:n kuluttajaneuvonnasta.

Lisätietoja: