Tutustu ECC-verkoston 20-vuotisen toiminnan kohokohtiin ja maaesittelyihin uudella verkkosivulla

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (European Consumer Centres Network, ECC-Net) on edistänyt kuluttajien oikeuksia EU:ssa ja neuvonut kuluttajia maiden rajat ylittävissä aiheissa jo 20 vuoden ajan. Juhlavuoden kunniaksi on julkaistu eccnet.eu/20years -verkkosivu, joka kokoaa yhteen ECC-verkoston tärkeimmät projektit, raportit ja saavutukset. Vuoden aikana sivulla julkaistaan nostoja myös verkoston kaikilta 29 toimipisteeltä – ensimmäisten joukossa on mukana myös Euroopan kuluttajakeskus Suomessa.

Englanninkielisellä sivustolla esitellään ECC-verkoston yhteisiä projekteja ja julkaisuja viiden vuoden jaksoissa vuodesta 2005 alkaen. Mukana ovat muun muassa:

  • Lentomatkustajien oikeuksien parantaminen ja suositukset sääntelyn kehittämiseksi.
  • Autonvuokrausalan käytäntöjen läpinäkyvyyden lisääminen.
  • Tilausansojen ja harhaanjohtavien markkinointitapojen torjunta.
  • Vertaileva tutkimus vaihtoehtoisten riidanratkaisumenettelyjen (ADR) toimivuudesta Pohjoismaissa ja Baltian maissa.
  • Verkkokaupan haasteet, kuten väärennökset, läpinäkymätön hinnoittelu ja geoblokkaus.
  • Kuluttajatuotteiden korjausoikeuden edistäminen.
  • Kilometrien manipulointia ehkäisevän Car-Pass-järjestelmän kehittäminen.
  • Nuorille suunnattu materiaali, joka käsittelee digiajan kuluttajansuojaa.

Sivustolla esitellään lisäksi ECC-verkoston sidosryhmätyötä, kuten kannanottoja ja selvityksiä, joiden avulla on vaikutettu lainsäädäntöön, kaupan alan käytäntöihin ja kuluttajavalistukseen eri teemoissa.

Nostoja eri maiden Euroopan kuluttajakeskuksilta

Verkkosivustolla julkaistaan vuoden 2025 aikana myös tiiviit nostot kaikkien 29 maan kuluttajakeskuksilta. Ensimmäisessä julkaisussa mukana ovat Romanian, Suomen, Saksan ja Italian Euroopan kuluttajakeskukset: ECC Highlights Througout the Years – Part 1 | European Consumer Centers Network

ECC-verkosto jatkaa työtään kuluttajien oikeuksien vahvistamiseksi erityisesti digitaalisessa ja nopeasti muuttuvassa kulutusympäristössä. Kuluttajien tarpeet, arjen haasteet ja lainsäädännön kehitys ohjaavat verkoston työtä myös tulevaisuudessa. Tärkeitä suuntaviivoja saadaan aikanaan Euroopan komission uudesta kuluttaja-asioiden toimintaohjelmasta 2025-2030, jota koskeva julkinen kuuleminen on juuri käynnistynyt ja jatkuu 11.8.2025 asti.

ECC-verkosto toimii EU:n jäsenvaltioissa, Norjassa ja Islannissa. Euroopan kuluttajakeskukset tarjoavat maksutonta neuvontaa ja apua kuluttajille silloin, kun heillä on ongelma toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa sijaitsevan elinkeinonharjoittajan kanssa. Euroopan kuluttajakeskukset käsittelevät vuosittain yli 130 000 yhteydenottoa, mikä kerryttää komissiolle ja valvontaviranomaisille ainutlaatuista tietoa kuluttajien tiedontarpeista ja yleisimmistä haasteista, kuten lentomatkustajien oikeuksien toteutumisesta ja verkkokaupan ongelmista. Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa.

Tutustu juhlavuoden verkkosivuun ja seuraa Euroopan kuluttajakeskusten verkoston työtä!   
eccnet.eu/20years