Saksalainen DefShop konkurssiin – toimi ripeästi

Saksalainen DefShop GmbH on asetettu konkurssiin joulukuun alussa. Yrityksellä on katumuodin verkkokauppa osoitteessa Def-shop.fi. Jos sinulla on saatava DefShopilta ja olet maksanut sitä koskevan ostoksen luotolla tai kaupassa on ollut mukana ostajan turvaa tarjoava maksunvälittäjä, sinun kannattaa ensisijaisesti kääntyä tällaisen tahon puoleen rahojen takaisin saamiseksi. Muussa tapauksessa sinun tulee esittää vaatimuksesi konkurssimenettelyssä. Vaatimukset tulee ilmoittaa pesänhoitajalle Saksaan viimeistään 15.1.2026.  

Euroopan kuluttajakeskus on saanut kuluneena vuonna reilut 30 kuluttajayhteydenottoa DefShopista. Ilmoitukset ovat koskeneet erityisesti ongelmia ostoksen perumisessa ja verkkokaupan asiakaspalvelun toimivuudessa. Yhteydenottoja on tullut myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvontaan.

Onko sinulla saatava DefShopilta?

Saatava on suoritus, joka sinulla on oikeus saada DefShopilta. Se voi olla esimerkiksi maksamasi kauppahinta tuotteesta, jota DefShop ei ikinä toimittanut sinulle tai jossa on DefShopin vastuulle kuuluva virhe. Se voi olla myös vahingonkorvaussaatava.

Vaatimuksen esittäminen luotonantajalle, korttiyhtiölle tai maksunvälittäjälle:

  • Jos olet maksanut ostoksesi luotolla, voit vaatia korvausta luotonantajalta kuluttajansuojalain mukaisen luotonantajavastuun nojalla. Lisätietoa luotonantajavastuusta saat Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.
  • Jos olet maksanut ostoksesi debit-kortilla, tarkista pankistasi, onko sinulla mahdollisuus saada rahasi takaisin.
  • Jos kaupassa on ollut mukana maksunvälittäjä, joka tarjoaa ostoksille ylimääräistä turvaa, voit esittää maksunpalautusvaatimuksen myös tälle taholle. Esimerkiksi Klarnalla ja Paypalilla on käytössään tällainen ostajan turva.

Vaatimuksen esittäminen konkurssimenettelyssä:

  • Vaatimuksen voi esittää sähköisesti DefShopin konkurssipesän perustamassa velkojaportaalissa: https://def-shop-inso.de/. Sivustosta on saksankielinen ja englanninkielinen versio.
  • Konkurssipesä lähettää sähköpostitse ohjeet portaalin käyttöön kaikille tunnetuille velkojille. Kun olet saanut tämän sähköpostiviestin, voit rekisteröidä vaatimuksesi. Portaalisivustolla on saksan- ja englanninkieliset ohjeet vaatimuksen ilmoittamiseen. Seuraa asian etenemistä portaalissa.
  • Jos et pysty jättämään vaatimustasi portaalin kautta, voit lähettää vaatimuksesi kirjepostina Saksaan. Postiosoite mainitaan konkurssipesän sinulle lähettämässä sähköpostiviestissä.
  • Vaatimus tulee esittää pesänhoitajalle Saksaan viimeistään 15.1.2026.
  • Pidä mielessä, että konkurssimenettely voi kestää pitkään ja vasta myöhemmin selviää, kuinka paljon jää rahaa jäljelle jaettavaksi velkojille.

Jos sinulla on vaatimustasi koskevia kysymyksiä, voit olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen. Huomioithan, että asiakaspalvelumme on suljettuna jouluviikon 22.–26.12.25.

Yhteystietomme: Euroopan kuluttajakeskuksen yhteystiedot – Euroopan kuluttajakeskus Suomessa