Kumppani netistä, mutta millä hinnalla?

Nettideittisivustot ovat helppo paikka tutustua uusiin ihmisiin ja ne ovatkin suosittuja kohtaamispaikkoja. Tänä päivänä yhä useampi käyttää verkosta löytyviä treffipalveluja kumppaniehdokkaiden valintaan ja tapaamiseen. Kuten verkossa muutenkin, myös kumppaninhakupalvelujen suhteen on oltava tarkkana, jottei iloisten treffien sijaan saa yllättävää laskua.

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste on tehnyt muistilistan, jonka avulla voit välttää kalliita virheitä käyttäessäsi deittipalveluja verkossa:

1. Onko sivusto luotettava?
Tutki nettideittipalvelua tarjoavan yrityksen verkkosivut. Löydätkö kattavat yhteystiedot, vaikuttaako yritys luotettavalta? Googleta ja etsi muiden käyttäjien kokemuksia.

2. Mitä palvelu maksaa?
Usein rekisteröityminen, profiilin luominen tai liittyminen palveluun on ilmaista. Pääsääntöisesti kaikesta muusta peritään maksu. Huomaathan, että ilmainen koejäsenyys muuttuu lähes aina maksulliseksi jäsenyydeksi, ellei sitä irtisano tietyn ajanjakson sisällä.

3. Lue sopimusehdot, oikeasti.
Älä rastita kohtaa ”Hyväksyn yleiset sopimusehdot”, ellet todella ole lukenut niitä. Sopimusehdoista ilmenee muun muassa maksullisen jäsenyyden kesto, sen automaattinen jatkuminen ja palvelun irtisanomisaika.

4. Onko peruutusoikeutta?
Muista, että maksullisia deittipalveluja ei ole pääsääntöisesti mahdollista perua, jos palvelu on suoritettu sinun nimenomaisesta pyynnöstäsi ja sinulle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta.

5. Maksa luottokortilla, jos mahdollista.
Jos yritys ei esimerkiksi vastaa maksupalautusvaatimukseesi, voit kääntyä luottokorttiyhtiön puoleen.

6. Kuka auttaa?

Ongelmatilanteissa voit kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen, jos deittisivuston taustalla on yritys, joka sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa. Suomalaisten yritysten kohdalla neuvoja antaa kuluttajaneuvonta.

Lisätietoja:
ECC-Net: Checklist for consumers – Dating Websites