Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-verkosto, ECC-Net) varoittaa kuluttajia huijausviesteistä, joissa esiinnytään verkoston edustajina. Muutamat maat ovat loppukeväästä raportoineet tapauksista, joissa huijarit ovat ottaneet yhteyttä kuluttajiin, jotka ovat aiemmin olleet esimerkiksi sijoitushuijauksen uhreja. Huijarit ovat väittäneet edustavansa Euroopan kuluttajakeskusten verkostoa ja esittäneet tarjoavansa apua erityisesti kryptovaluutta- tai sijoitushuijausten yhteydessä menetettyjen varojen takaisin saamiseksi.
Huijausviesteissä on käytetty paitsi ECC-verkoston myös Suomen Euroopan kuluttajakeskuksen englanninkielistä logoa erehdyttämään kuluttajia. Tietoomme tulleet viestit ovat olleet englanninkielisiä, ja ne ovat tulleet sellaisista osoitteista, joista kuluttajat ovat yleensä tunnistaneet viestin huijaukseksi.
Huijarit ovat ottaneet yhteyttä kuluttajiin sähköpostitse tai puhelimitse ja pyytäneet henkilötietoja. Osa viesteistä on sisältänyt tekaistuja määräaikoja sekä uhkauksia varojen menettämisestä, jos kuluttaja ei toimi välittömästi. Joissakin tapauksissa huijarit ovat myös viitanneet tunnettuihin viranomaisiin yhteistyökumppaneinaan, kuten Euroopan keskuspankkiin ja kansainväliseen rikospoliisijärjestöön Interpoliin.
ECC-verkosto muistuttaa, että Euroopan kuluttajakeskukset eivät koskaan pyydä kuluttajilta rahaa, sillä palvelumme ovat maksuttomia. Verkosto ei myöskään tarjoa palvelua huijauksissa menetettyjen varojen palauttamiseksi.
Vinkkejä huijausten tunnistamiseen:
- Sähköpostiviestissä mainitaan esimerkiksi sellainen titteli, jota ei ole olemassa, kuten ”Chief Inspector of the European Consumer Rights Centre (ECC-Net)” tai ” Chief Auditor at ECC-Net”.
- Viestissä käytetään virheellisiä nimiä tai organisaatiomuotoja, kuten ”European Consumer Rights Centre”. Euroopan kuluttajakeskus on englanniksi ”European Consumer Centre”.
- Lähettäjän sähköpostiosoite ei vastaa nimen allekirjoitusta tai ei ole minkään maan Euroopan kuluttajakeskuksen virallinen osoite. Kunkin Euroopan kuluttajakeskuksen yhteystiedot voi tarkistaa sen omilta verkkosivuilta, kts. Euroopan komission lista Euroopan kuluttajakeskuksista.
- Viestissä esiintyy muokattu versio ECC-verkoston logosta.
Jos saat epäilyttävän viestin tai puhelun:
- Älä vastaa viestiin tai luovuta mitään tietoja.
- Älä avaa viestissä olevia linkkejä tai liitteitä.
- Älä luovuta tietojasi myöskään puhelimitse.
- Ilmoita asiasta tarvittaessa poliisille ja Euroopan kuluttajakeskukselle.
Lisätietoa:
Scam: Fraudulent ’Consumer Protection Representatives’ Impersonating ECC-Net. ECC-verkoston tiedote 2.6.2025.