Euroopan komissio sulkee eurooppalaisen verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin eli ODR-foorumin 20. heinäkuuta 2025. Foorumia voi käyttää vielä 19. heinäkuuta 2025 asti, mutta uusia valituksia ei ole voinut jättää enää maaliskuun 2025 jälkeen. Kuluttajia kehotetaan ottamaan talteen kaikki tapaukseen liittyvät tärkeät tiedot ja asiakirjat ennen foorumin sulkeutumista.
Kaikki ODR-foorumin käyttäjätiedot poistetaan lopullisesti foorumin sulkeuduttua. Siksi on tärkeää tallentaa kaikki tarpeellinen tieto itselleen hyvissä ajoin mutta viimeistään 19.7.2025.
Jos sinulla on ongelmia tietojen lataamisessa ODR-foorumilta, voit pyytää apua Euroopan komissiolta sähköpostitse osoitteesta JUST-EC-ODR-REPEAL@ec.europa.eu. Huomioithan, että tämä osoite on tarkoitettu vain tietojen lataamiseen liittyviin kysymyksiin. Komissio vastaa sinulle 15 työpäivän kuluessa.
Muissa ODR-foorumia koskevissa kysymyksissä sinua auttaa kansallinen yhteyspiste. Tämä tehtävä on Suomessa annettu Euroopan kuluttajakeskukselle. Jos sinulla on kysyttävää ODR-foorumista, voit ottaa meihin yhteyttä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen odr@kkv.fi tai soittamalla numeroon 09 5110 1205.
Foorumin sulkemisen jälkeen kuluttajat voivat kääntyä esimerkiksi Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen maiden rajat ylittävän kaupan riitatilanteissa. Saat meihin yhteyden asiointilomakkeilla tai puhelimitse. Lisäksi Euroopan komissio ja kansalliset yhteyspisteet avaavat myöhemmin ODR-foorumin tilalle uuden verkkosivuston, joka opastaa kuluttajia sopivan riidanratkaisukanavan löytämisessä.
ODR-foorumi avattiin vuonna 2016 helpottamaan verkko-ostoksia koskevien riitojen ratkaisua. Sen kautta kuluttajat ja elinkeinonharjoittajat ovat voineet keskustella riitatapauksista ja tarvittaessa siirtää ne riippumattoman riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi.
Lisätiedot:
Verkkovälitteinen riidanratkaisu (Euroopan komission verkkosivu).