Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuosi näkyy teemakuukausina

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (European Consumer Centres Network, ECC-Net) viettää toimintansa 15-vuotisjuhlavuotta vuonna 2020. Juhlavuosi näkyy vuoden aikana teemakuukausina, jolloin Euroopan kuluttajakeskukset nostavat esiin eurooppalaiskuluttajien kannalta tärkeitä teemoja etenkin verkko-ostamisen ja matkustamisen saralta. Esimerkkejä teemoista ovat vastuullinen kuluttaminen, takuu ja virhevastuu, huijaussivut, tuoteväärennökset ja lentomatkustajan oikeudet. Euroopan kuluttajakeskukset jakavat teemamateriaalia esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuillaan 13.1.2020 alkaen.

Eri maiden ECC-toimipisteet vastaavat eri teemoista ja tuottavat teemaa koskevan materiaalin koko ECC-verkoston (yhteensä 30 maata) käyttöön. Kukin maa hyödyntää aineistoja oman maansa kannalta relevantein painotuksin ja ajoituksin, siten teemat näkyvät hieman eri lailla eri maissa. Osa materiaalista on englanninkielistä. Yhteisenä aihetunnisteena somessa on #15yearsECCNet.

Suomen Euroopan kuluttajakeskus vastaa yhdessä Saksan toimipisteen kanssa joulukuun teemasta, jolloin nostetaan esiin koko ECC-verkostoa ja sen työtä ja kuluttajan oikeuksia EU:ssa.

Euroopan kuluttajakeskuksen juhlavuoden teemat 2020 

(tarkentuvat vuoden aikana materiaalin valmistuessa)

  • Tammikuu: Vastuullinen kuluttaminen, alkaen 13.1.2020
  • Helmikuu: Huonot diilit, kohtuuttomat sopimusehdot
  • Maalisku: Takuu ja peruuttamisoikeus
  • Huhtikuu: Koronan vaikutus kuluttajansuojaan
  • Toukokuu: Matkapaketit
  • Kesäkuu: Suoratoistopalveluhuijaukset
  • Heinäkuu: Lentomatkustajan oikeudet
  • Elokuu: Väärennökset
  • Syyskuu: Valvonta
  • Lokakuu: Verkkokauppa
  • Marraskuu: Geoblokkaus
  • Joulukuu: Maksunpalautus

Maksutonta apua ja neuvontaa EU-alueen kuluttajille

Komissio perusti Euroopan kuluttajakeskusten verkoston vuonna 2005 auttamaan EU-alueen kuluttajia maiden rajat ylittävän kaupankäynnin ongelmissa sisämarkkinoilla ja lisäämään kuluttajien luottamusta sisämarkkinoihin jakamalla tietoa EU-alueen kuluttajansuojasta ja matkustajan oikeuksista. Euroopan kuluttajakeskuksia on jokaisessa EU-maassa, Norjassa ja Islannissa. Toimintaa rahoittavat komissio ja jäsenmaat. ECC-verkosto saa vuosittain yli 100 000 kuluttajayhteydenottoa.

Euroopan kuluttajakeskus aloitti toimintansa myös Suomessa vuonna 2005, osana silloista Kuluttajavirastoa. Nykyään Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV). Euroopan kuluttajakeskus toimii tiiviissä yhteistyössä kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajaneuvonnan kanssa. Suomessa Euroopan kuluttajakeskus saa vuosittain reilut 3000 yhteydenottoa, jotka koskevat pääosin tilanteita, joissa suomalaiskuluttajalla on ongelma toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa sijaitsevan yrityksen kanssa. Yleisimmät yhteydenottojen aiheet ovat verkko-ostaminen ja lentomatkustaminen. Tarkempia tilastoja vuoden 2019 osalta julkaistaan tammi-helmikuussa 2020.

Seuraa myös somessa:
Twitter: @eccfinland ja @ecc_web
Facebook.com/euroopankuluttajakeskus