Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Lentoyhtiön konkurssi

Mitä teen, kun olen lomamatkalla ja paluulennon operoiva lentoyhtiö on tehnyt konkurssin?

Jos olet valmismatkalla, ota yhteys oppaaseen. Matkanjärjestäjä auttaa paluulennon järjestämisessä.

Omatoimimatkalla kannattaa seurata lentoyhtiön tiedotusta. Yleensä matkustaja joutuu ostamaan uuden paluulipun. Jos olet maksanut peruutetun lennon luottokortilla, voit vaatia käyttämättä jääneen lennon hintaa luottoyhtiöltäsi. Jos maksu on suoritettu pankkikortilla, kannattaa tarkistaa pankista, voiko palautuksen saada sopimusehtojen nojalla.

Sain juuri kuulla, että lentoyhtiö, jolta olen ostanut liput ensi viikon matkalle on konkurssissa. Miten saan rahani takaisin?

Jos olet maksanut lennot luottokortilla, voit vaatia lentolipun hintaa takaisin luottoyhtiöltäsi. Pankkikortilla tehdyn maksun osalta tarkista pankistasi, palauttaako se lentolipun hinnan sopimusehtojen nojalla.

Kun kyse on valmismatkasta, eli lennon ja hotellin yhdistelmästä, ota yhteys matkatoimistoosi ja vaadi sitä palauttamaan rahasi.

Jos et saa rahanpalautusta muulla tavoin, voit osallistua konkurssivalvontaan. Seuraa lentoyhtiön verkkosivujen tiedotusta, josta saat tiedon konkurssipesänhoitajasta ja -menettelystä. Ikävä kyllä lennot ostanut asiakas on perimisjärjestyksessä viimeisten joukossa ja useimmiten yhtiön mennessä konkurssiin varat eivät enää kaikkiin velkoihin riitä. Kannattaa muistaa, että konkurssisaatavien valvominen on usein maksullista ja konkurssimenettelyt kestävät jopa vuosia.

Päivitetty 24.11.2014 Tulosta