Toimintaohjeita kuluttajille: Norwegianin saneerausmenettelyyn liittyvät rahanpalautukset

Saneerausmenettelyssä oleva lentoyhtiö Norwegian on lähettänyt kesäkuussa englanninkielisen sähköpostin niille asiakkailleen, jotka odottavat yhä rahanpalautuksia ennen 18.11.2020 peruuntuneista lennoista ja ovat siitä saneerauksen aiemmassa vaiheessa Norwegianille ilmoittaneet. Viestin mukaan kyseiset kuluttajavelkojat saavat jako-osuuden, joka koostuu käteisosuudesta ja osinko-osuudesta. Tämä tulee olemaan lopullinen hyvitys kuluttajalle.

Kuluttajien on toimitettava tilitietonsa maksua varten kirjautumalla Norwegianin osinkoportaaliin (Dividend Portal). Viestit kuluttajille ovat yksilöityjä ja sisältävät toimintaohjeita sekä henkilökohtaisen hakemuskoodin (Claim Reference Code), jota tarvitaan osinkoportaaliin kirjautuessa.

Jos kuluttajalla on useampi hyvitysvaatimus eri lennoista Norwegiania kohtaan, hän saa näistä Norwegianilta erilliset viestit eri hakemuskoodeilla.

Portaaliin on kirjauduttava ennen 22.7.2021 seuraavan osoitteen kautta: https://dividends.norwegian.com/

Portaalissa pyydetään kuluttajalta tilitiedot ja yhteystiedot. Kuluttaja voi halutessaan valita portaalissa kuvatuista osinkovaihtoehdoista itselleen sopivan. Portaalissa on myös lisätietoa kuluttajan saamista osuuksista. Osa vaihtoehdoista on viestin mukaan valittavissa ainoastaan 22.7.2021 asti.

Kuluttajaviranomaiset eivät voi auttaa vaihtoehtojen valinnassa, vaan asia on kuluttajan henkilökohtaisessa harkinnassa. Saneerausmenettely menee Norjan ja osin myös Irlannin lainsäädännön mukaisesti ja kuluttajat ovat saneerausmenettelyssä velkojia muiden velkojien joukossa. Aiemmin julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kuluttajat saavat ainoastaan tietyn, mahdollisesti hyvin pienen prosenttiosuuden lipun hinnasta, noin 5 %.

Jos olit maksanut peruutetun lentosi luotolla, voit osoittaa palautusvaatimuksen luottokortin myöntäneelle pankille/luottoyhtiölle, jolla on yhteisvastuu hinnan palautuksesta. Palautuksen voi kuitenkin saada vain kerran, eikä luottoyhtiö ole velvollinen palauttamaan enempää kuin on itse saanut maksuina. Voit halutessasi hyödyntää reklamaatiomalliamme, jota sinun tulee muokata vastaamaan tilannettasi.

Onko sinulla hyvitys saamatta Norwegianilta, mutta et saanut sähköpostia ja hakemuskoodia?

Uudempia peruttujen lentojen hyvitysvaatimuksia käsitellään normaalisti. Saneerausmenettely koskee ainoastaan ennen 18.11.2020 syntyneitä vaatimuksia.

Niitä kuluttajia, joilla on saatavia ennen 18.11.2020 perutuista Norwegianin lennoista ja jotka eivät ole saaneet 23.6.2021 mennessä sähköpostia aiheesta eivätkä henkilökohtaista koodia, Norwegian ohjeistaa esittämään pyynnön henkilökohtaisen koodin saamiseksi sähköpostitse dividend@norwegian.com.

Kuluttajan tulee toimittaa Norwegianille seuraavat tiedot:

  • Oma nimi (Creditor name)
  • Varausnumero ja lennon tiedot (Booking reference/s and flight details if applicable)
  • Perustelu vaatimukselle, esimerkiksi lipun hinnanpalautus (Reason for the claim, e.g. ticket refund)
  • Vaatimusta tukevat asiakirjat tai tositteet, kuten tilausvahvistus tai maksukuitti (Supporting documentation)
  • Vaadittu summa (claim amount)

Koodin saatuaan kuluttajan tulee kirjautua Norwegianin osinkoportaaliin viestin ohjeiden mukaan.

Norwegian kertoo uudelleenjärjestelystään verkkosivuillaan englanniksi.