Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Euroopan kuluttajakeskukset: Tilausansat erittäin yleisiä Euroopassa

23.5.2017

Viimeisen kolmen vuoden aikana Ruotsissa, Norjassa, Suomessa, Hollannissa, Belgiassa ja Itävallassa arviolta 3,5 miljoonaa kuluttajaa on kärsinyt tilausansoista. Tilausansaan joutuneista 19 prosenttia päättää maksaa laskun, vaikka he eivät koe tilanneensa mitään. Tiedot selviävät tuoreesta Sifo Kantarin verkkohaastatteluin toteuttamasta tutkimuksesta, jonka teetti Euroopan kuluttajakeskuksen Ruotsin toimipiste sekä Ruotsin kuluttajavirasto Konsumentverket.

Tutkimuksen kohteena olivat edellä mainitut kuusi Euroopan maata, mukaan lukien Suomi, joissa kaikissa Euroopan kuluttajakeskukset ovat raportoineet paljon tilausansatapauksia.

Älä maksa laskua tilauksesta, jota et tehnyt

Tilausansoissa mainostetaan edullisia tuotteita, ja kuluttaja ajautuu niihin yleisimmin verkossa tai sosiaalisessa mediassa olevan houkuttelevan tarjouksen kautta. Tilausansa johtaakin edullisen kertakokeilun sijaan kalliisiin jatkotilauksiin. Yleensä kuluttajan on tarjouksen saadakseen maksettava pankki- tai luottokortilla, tai sitten veloitus tehdään laskulla.

Kyselyn tulokset osoittavat, että eurooppalaisilla kuluttajilla on vain vähän tietoa oikeuksistaan kuluttajana, kun he ovat joutuneet tilausansaan. 19 prosenttia kuluttajista haluaa maksaa, kun yritys vaatii rahaa, vaikka he eivät katso tilanneensa mitään. Tutkimus osoittaa, että eurooppalaisten kuluttajien keskimääräiset tilausansakustannukset ovat 115,7 euroa, joten kyse ei ole ihan pienistä summistakaan.

Kyselyn mukaan 51 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista tietää, että he voivat ottaa yhteyttä pankkiinsa tai luottokortin myöntäneeseen tahoon tehdäkseen rahojen palautusvaatimuksen, jos myyjä kieltäytyy palauttamasta rahoja. Tutkimuksen mukaan kuitenkin vain 11 prosenttia tilausansassa olevista tekee niin.

”Tilausansa on aina merkki epäterveestä kilpailusta. Tuote, joka ei tee kauppaansa omilla ominaisuuksillaan, myydään siten, ettei kuluttaja edes tiedä olevansa jotain hankintaa tekemässä. Petos voisi olla parempi tapa kuvaamaan ilmiötä,” sanoo Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen johtaja Leena Lindström.

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa on osa Euroopan kuluttajakeskusten verkostoa (ECC-Net), jolla on toimipiste kaikissa EU-maissa sekä Islannissa ja Norjassa. ECC-verkosto tarjoaa maksutonta tietoa ja neuvontaa kuluttajille maiden rajat ylittävän kaupan asioissa. Lue lisää toiminnastamme kotisivuilta www.ecc.fi.

Lisätietoja:

Muistilista: Ennen kuin tilaat verkossa (pdf)
Muistilista: Jos olet joutunut tilausansaan  (pdf)
Sifo Kantarin raportti (englanniksi, pdf)


Päivitetty 23.5.2017 Tulosta