Lentoyhtiön konkurssi

Jos et vielä ole matkalla:

  • Jos olet maksanut lennot luottokortilla, voit vaatia lentolipun hintaa takaisin luottoyhtiöltäsi.
  • Jos olet maksanut lennot pankkikortilla, tarkista pankistasi, palauttaako se lentolipun hinnan sopimusehtojen nojalla.
  • Jos olet ostanut matkapaketin eli lennon ja hotellin yhdistelmän, ota yhteys matkan myyneeseen tahoon kuten matkatoimistoon ja vaadi sitä palauttamaan rahasi.
  • Jos haluat osallistua konkurssivalvontaan seuraa lentoyhtiön verkkosivujen tiedotusta, josta saat tiedon konkurssipesänhoitajasta ja -menettelystä. Toimi annettujen ohjeiden mukaan. Ikävä kyllä lennot ostanut asiakas on perimisjärjestyksessä viimeisten joukossa ja useimmiten yhtiön mennessä konkurssiin varat eivät enää kaikkiin velkoihin riitä. Kannattaa muistaa, että konkurssisaatavien valvominen on usein maksullista ja konkurssimenettelyt kestävät jopa vuosia.

Jos olet jo matkalla:

  • Jos lentosi eivät ole osa matkapakettia, seuraa tiiviisti lentoyhtiön tiedotusta. Konkurssitilanteessa joudut ostamaan korvaavan lennon itse, sillä lentoyhtiö ei yleensä pysty järjestämään sitä eikä muutakaan apua.
  • Jos olet maksanut peruutetun lennon luottokortilla, voit vaatia käyttämättä jääneen lennon hintaa luottoyhtiöltäsi. Jos maksu on suoritettu pankkikortilla kannattaa tarkistaa pankista, voiko palautuksen saada sopimusehtojen nojalla.
  • Jos olet tilannut matkatoimistolta matkapaketin eli esimerkiksi lennon ja hotellin yhdistelmän, ota yhteys oppaaseen tai matkatoimistoon. Matkajärjestäjä avustaa paluukuljetuksen järjestämisessä.